Ragnars och Margaretas kanalfärd 2009

Vår ordförande berättar här själv för oss om

en riktig långfärd söderut i Europas inland.

Vi lämnar ordet till Ragnar Hällstorp:

Med Filippa till Mosel

 

Efter lite väntan på fint väder lämnar Filippa med besättning  Glommens hamn för första etappen till Medelhavet. Filippa väntas inte tillbaka till Glommen på 2 år. Besättningen är dock tillbaka i Glommen.  
  En liten avskedskommitté var på bryggan vid avfärden
I sundet mötte vi Oslofärjan som jag ser varje kväll utanför Glommen under sportnyttsändningen kl 22:00  
  Kl 20:00 var vi framme i Lomma i solnedgången. Barsebäck syns i bakgrunden.
Dagen efter passerade vi en känd Malmöprofil.  
  Efter en dags uppehåll vid Falsterbokanalen på grund av hårda vindar kom vi iväg och passerade en annan känd profil nämligen Möns klint.
Övernattade i Klintholm. Så här sent på säsongen var det gott om plats i hamnarna trots att vädret var strålande.  
  I Travemünde var det en livlig färjetrafik. Vi låg mitt i centrum.
En stor färja som användes för att spela in en känd tysk såpopera likt ”Rederiet” la till strax intill under natten. Under dagen var det en mängd tyskar som var där och fotograferade.  
  I väntan på den första slussen av 270 innan vi är nere i medelhavet.
Övernattning i väntan på slussning. Det kostar inget att ligga i kanalerna såvida man inte använder någon Marina. Det var inget behov av Marinor då det fanns jättefina liggplatser överallt längs kanalerna  
  Vi väntade på att denna tankbåt skulle slussa upp så att vi kunde komma ned. På grund av det torra vädret som varit var det ont om vatten för slussning.
Det var spännande med all aktivitet som försiggick på kanalbanken. Det var t.e.x. cykling, joggning, promenader med eller utan hundar, fiske o.s.v.  
  Det stora lyftverket i Elbe-Seiten kanalen lyfte oss 43 m upp.
Under lyftet. Det var ett bekvämt sätt att slussa då man lyfte hela bassängen med båt och allt.  
  Övernattning längs kanalen.
Bra och nödvändigt att ha cyklar med sig för att göra utflykter och  cykla och handla.  
  I Hannover träffade vi detta par som seglade och låg i Glommen vid sidan av Filippa i början av augusti. Jag skjutsade frun till tåget i Varberg, då hon var tvungen att återvända hem för att arbeta. De hårda vindarna i somras hade spelat dem ett spratt.

Jag berättade om vår planerade färd och blev på stående fot inbjuden att besöka dem i Hannover när vi passerade i Mittellandskanalen. Vi fick en fantastisk kväll hos detta trevliga tyska par.

På bordet stod en ljusstake som de köpt på loppmarknaden i Glommen.  
  Sjöpolisen kontrollerar att jag har alla papper för båten i ordning.
Vy från båten  
  I Münster som är en studentstad var det mer cyklar än jag någonsin sett. Det fanns t.o.m. parkeringshus för cyklar.
I Münster träffade vi två familjer som bjöd in oss till frukost. En av männen var stadsarkitekt och berättade engagerat om historiska byggnader. Fantastiskt att ha en egen guide. Vi besökte ”Fridensaal” där freden slöts efter det 30-åriga kriget 1648.  
  Vi mötte många olika farkoster på kanalerna bl.a. detta vikingaskepp.
Vi passerade också under 100-tals olika utformade broar.  
  Här lämnar vi en typisk sluss.
Framme på Rhen och staden Duisburg. Fördelen med båt är ju att man bor mitt i centrum.  
  Efter lite motorkrångel på Rhen (Vilket inte är att rekommendera) fick vi hjälp av några trevliga tyskar i Paradishafen Dusseldorf.
Hamnarna på Rhen var oftast en avsnörd blindtarm för att undvika den enorma ström som var i Rhen. Nu var det extremt lågt vattenstånd.  
  Vädret var strålande fast det var en bit in i september och man solade och badade i det förvånansvärt rena vattnet i Rhen.
Vi var framme i Köln och utifrån Rhen reste sig Kölnerdomen  
  Puh, det var lite väl varmt någon dag annars var det perfekt väder med 25-27 grader dagligen trots att det var september.
Det var många olika aktiviteter i storstäderna. Här firar man jubileum för ölet man dricker i Köln. Det serveras nästan alltid i 0,2 liters glas och kallas ”Kölch”.  
  Efter ytterligare någon dag var vi framme vid Mosels utlopp ” Der Deutche Ecke” i Koblenz. 
På Mosel där strömmen inte är så stark seglade man lite grann.  
  Många olika typer av fartyg passerade förbi.
En typisk vinby längs Mosel  
  En vy från Cochem med slottet.
Det fanns en mängd svanar längs floder och kanaler. De var sällskapliga och ville naturligtvis alltid dela frukost och middag med oss.  
  Detta var den lilla hamnen i Cochem
Utsikt uppifrån slottet i Cochem  
  I värmen var det ibland bättre med öl trots att vi var i ett vindistrikt.
På våra cykelturer längs Mosel passerade vi otaliga vinodlingar. Skördearbetet var i full gång och druvorna smakade alldeles utmärkt.  
  Många fina och gamla korsvirkeshus fanns det i vinbyarna längs Mosel
Vi passerade en grupp med kanoter som demonstrerade för en renare och grönare värld .  
  Pråmarna hade alltid  en privat bil eller motorcykel i lasten som stod längst bak. Här lastar man av bilen så att någon i familjen som bodde på båten kunde använda den.
Vi besökte många olika typer av vinfester. Här en gatuvinfest med mycket musik, mat o vin.  
  Så är båten på väg upp för övervintring i Treis-Karden. Båtfirman har ca 250 båtar för vinteruppläggning både utomhus o inomhus.
Dags för tvättning och service inför vintern.  
  Så var det dags att flyga hem för att återkomma till våren och fortsätta vår resa med Filippa till medelhavet.

Ett varmt tack till Ragnar och Margareta för deras berättelse. Vi ser fram emot fortsättningen så småningom.

Startsidan